مامی تک

تغذیه و تناسب اندام در بارداری چند قلویی

twins_babies

آیا من در بارداری چند قلو نیاز بیشتر و متفاوت‌تری برای تغذیه نسبت به بارداری تک فرزندی دارم؟ چقدر وزن باید اضافه کنم؟ آیا نیاز به نوع خاصی از ویتامین های دوران بارداری دارم؟ نیاز به چه مقدار آب برای نوشیدن دارم؟ چه مقدار باید ورزش کنم؟

 

تغذیه در بارداری چند قلویی

آیا من در بارداری چند قلو نیاز به تغذیه بیشتری نسبت به بارداری تک فرزندی دارم؟ بله. شما قطعا نسبت به یک زن باردار با یک جنین، نیاز به کالری بیشتری دارید.

قاعده این است که برای هر نوزاد در هر روز 300 کالری اضافی دریافت کنید. بنابراین اگر شما دوقلو باردارید، باید 600 کالری بیشتر از زمان نرمال خود دریافت کنید، که احتمالا روزانه 2800 کالری در کل برای شما خواهد شد. اگر سه قلو باردار هستید بایستی روزانه 900 کالری بیشتر دریافت کنید که در کل 3100 کالری می شود.

اگر شما دوقلو، سه قلو یا بیشتر باردار هستید، شما باید روزانه حداقل 5 بار غذا بخورید (سه وعده غذا و دو میان وعده قابل توجه)، حتی اگر احساس گرسنگی خاصی ندارید. البته همه کالری ها برابر نیستند. آنها را با بر اساس قندی بودن، مغذی بودن، حاوی پروتئین، کربوهیدرات دسته بندی کنید. و البته چاق شوید. بارداری زمان رژیم گرفتن و لاغر شدن نیست.

پنیر (پاستوریزه)، شیر، گوشت، تخم مرغ (پخته)، آجیل، و روغن ها همگی  به رشد نوزادان شما کمک خواهند کرد. رژیم غذایی خود را با مقدار زیادی از میوه ها و سبزیجات، و حداقل ده سهم غلات و حبوبات پر کنید.

افزایش وزن در بارداری دوقلویی

در همین رابطه، بخوانید: 

افزایش وزن در بارداری چند قلویی

هنگامی که شما حامله هستید، شمارش هر گرم از وزن شما می تواند حتی از شمارش کالری ها مهم تر باشد. شما نیاز به افزایش مقدار زیادی وزن دارید تا نوزادانِ در حال رشدتان را سالم نگه دارید و تغذیه کنید.

به خصوص افزایش وزن در اوایل بارداری برای شما حائز اهمیت است. در زمانیکه نوزادان شما به سرعت در حال رشد هستند و هنوز جایی برای پر کردن شکم خود دارید!

به عنوان یک راهنمای عمومی، زنی با بارداری دوقلو باید 15 تا 20 کیلوگرم وزن اضافه کند. زنی با بارداری سه قلو نیز باید 22 تا 27 کیلوگرم اضافه کند. پزشک شما می تواند در افزایش وزن هدفمند در دوران بارداری به شما کمک کند.

اگر شما قبل از بارداری کمبود وزن داشته اید، باید برای جبران وزن عقب افتاده نیز به سرعت وزن بیشتری اضافه کنید. اگر شما قبل از بارداری اضافه وزن داشته اید، احتمالا می توانید در دوران بارداری، چند کیلو کمتر افزایش وزن داشته باشید.

 

آیا نیاز به نوع خاصی از ویتامین های دوران بارداری دارم؟

ویتامین های دوران بارداری مهم هستند، اما شما نیاز به یک فرمول ویژه برای “دوقلوها و سه قلوها” ندارید. مکمل های دوران بارداری استاندارد مناسب و کافی خواهند بود.

مکملها بهترین راه برای حصول اطمینان از دریافت مواد مغذی حیاتی شامل فولیک اسید، آهن و کلسیم هستند. ممکن است پزشک بِرند و دوز خاصی را برایتان تجویز کند.

زنان با بارداری بیش از یک نوزاد در معرض خطر بالاتری از کم خونی فقر آهن روبرو هستند. پزشک شما برای اطمینان از میزان کافی آهن، سطح آهن موجود در خون شما را آزمایش خواهد کرد. اگر کافی نباشد، ممکن است به شما توصیه کند مکمل آهن اضافی مصرف کنید. دوزهای بالای آهن می تواند گاهی اوقات به تهوع و یبوست در بارداری منجر شود، بنابراین با پزشک خود در مورد راههایی برای جلوگیری از این مشکلات صحبت کنید.

مصرف آب در بارداری

نیاز به چه مقدار آب برای نوشیدن دارم؟

حتی اگر شما از آن دسته افرادی هستید که بدون بطری آب هیچ جایی نمی روند، اکنون که چندقلو باردار هستید، نیاز به نوشیدن آب بیشتری هستید. محافظت از بی آب ماندنِ بدن در نیمه دوم بارداری بسیار مهم است، چون می تواند خطر زایمان نارس و زودهنگام را افزایش دهد.

بعضی از متخصصین توصیه به نوشیدن روزانه یک گالن -16 لیوان- آب می کنند. شما می توانید از شیر و آبمیوه هم استفاده کنید، ولی نوشیدنی اصلی شما باید آب باشد.

البته شما بیشتر به حمام خواهید رفت، اما این به شما یک شانس فوق العاده برای اطمینان از دریافت آب کافی می دهد. اگر ادرار شما حتی ذره ای رنگ بیشتر دارد باید آب بیشتری بنوشید.

 

چقدر باید ورزش کنم؟

اگر شما یک زن سالم و فعال با دوقلوهای در راه هستید، شما احتمالا می توانید همچنان در دوران بارداری خود به ورزش کردن ادامه دهید، تا زمانی که پزشکتان به شما اجازه می دهد.

آهسته، آرام و ملایم ورزش کنید. بدن شما -و نوزادان شما- ممکن است توانایی تحمل تمرینات شدید را نداشته باشند. گزینه های خوب در دوران بارداری شامل شنا، پیاده روی، ایروبیک در آب، و یوگای بارداری هستند.

حتما قبل، در حین ورزش و بعد از تمرینات مایعات فراوان بخورید. و بدون توجه به لذت بردن از هر ورزشی، اگر دچار درد، سرگیجه یا تپش قلب شدید، فورا وزرش را متوقف کنید. به یاد داشته باشید که حملِ بیش از یک کودک، خود نوعی تمرین ورزشی است. در واقع ممکن است مجبور به استراحت اضافی شوید.

ورزش و یوگا در بارداری

سعی کنید بلند کردن اجسام، دولا شدن، خم شدن بیش از حد، و یا ایستاده برای مدت طولانی بدون استراحت را کنار بگذارید. با کمی نبوغ حتی ممکن است دریابید که در حالت نشسته نیز می توان شام طبخ کرد.

در هر صورت زمانی که به هفته 24 می رسید، زمان کاهش ورزش و دادن انرژی بیشتر به نوزادانتان است. در این زمان شما نیاز دارید تا خود را محدود به یک پیاده روی کوتاه یا شنای آرام بکنید.

اگر سه قلو یا بیشتر حامله هستید، می خواهید این بارداری را به آسانی پشت سر بگذارید. اکنون یک پیاده روی کوتاه و بعد استراحت داشته باشید و به خودتان فشار نیاورید. در برخی موارد، پزشک شما حتی ممکن است به شما توصیه کند که  به طور کامل ورزش را متوقف کنید و مقداری استراحت داشته باشید تا خطر تولد زودرس کاهش یابد.

کانال تلگرام راهنمای بارداری را از دست ندهید. مطالب جدید را برای شما ارسال خواهیم کرد.

نظر شما چیه؟

نی نی کده را دنبال کنید

خرید خاویار برای بارداری انجمن دیابت گابریک

مطالب برگزیده سایت

جستجو

دریافت مقالات با ایمیل:

پس از عضویت ، ایمیل تایید برای شما ارسال میشود.

دسته بندی مقالات

طراحی اتاق کودک طراحی اتاق کودک

چگونه اتاقی هماهنگ با سن کودک خود طراحی کنید

هنر کودکانههنرهای کودکانه

انواع هنرهای مختلف برای پرورش خلاقیت کودکان

زبان انگلیسی و فرانسه کودکان زبان انگلیسی و فرانسه کودکان

کودکان می توانند از دو سالگی دو زبان را یاد بگیرند

 جشن تولدهای کودکانه جشن تولدهای کودکانه

یک جشن تولد متفاوت از آنچه تا کنون برای کودک خود گرفته اید