اقدامات قبل از بارداری برای زنان

آمادگی برای بارداری

امروزه باردار شدن دیگر اتفاقی صورت نمی گیرد بلکه از قبل زوجین درباره ی آبستنی بحث کرده و به توافق می رسند. فکر “سلامتی قبل از دوران حاملگی” هنوز فکر بسیار تازه ای است و این فکر ریشه در این موضوع دارد که خیلی از مشکلات زمانی بروز می کند که اغلب زنان حتی هنوز از “باردار بودن” خود اطلاع ندارند و نمی دانند که هفته های اول بارداری را پشت سر می گذارند.

در این مدت جنین در سریع ترین مرحله رشد خود است و تمام اندام های حیاتی او در حال شکل گرفتن بوده و حدود میلیون ها سلول در حال تقسیم شدن و تغییر پیدا کردن هستند. در طی این مرحله بحرانی از رشد و تکامل جنینی، اعتقاد بر این است که هر قدر مادر از نظر جسمی سالم تر و از شیوه زندگی و محیط بهتری برخوردار باشد به همان اندازه هم خطرات احتمالی که گاهی وضع را بدتر می کند کمتر می شود. حتی زمانی که شرایط رشد از همان لحظه اول زندگی برای کودک به طور کامل مهیا باشد، باز هم نمی توان تضمین کرد که کودک سالم متولد شود.

برای مثال بعضی از عوامل ژنتیکی ممکن است مشکلات و یا خطرات اجتناب ناپذیری را به دنبال داشته باشد. اما کاملا طبیعی است که چنانچه شما قبل از بارداری خود را کمتر در معرض خطرات اجتناب ناپذیر و عاداتی که مضر شناخته شده اند قرار دهید، قطعا احتمال وجود معلولیت ها و نقص های مادرزادی کاهش خواهد یافت، به علاوه نمی توانید این را هم دست کم بگیرید که برنامه ریزی برای بارداری تا چه حد می تواند از نظر روانی موثر باشد. وقتی می دانید محیط بهتری را برای نوزادتان از همان روز اول فراهم آورده اید دیگر جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد.

پنج گام اساسی پیش از بارداری:

پنج گامی که در زیر شرح داده شده است، شما را از آسیب های احتمالی دور می سازد و نیز شما را به سوی تمرین هایی که بهترین شرایط را برای رشد کودک خلق می کند، راهنمایی می نماید. حتی اگر بلافاصله باردار نشدید، ناامید نشده و این پنج گام را فراموش نکنید. حتی برای زوج هایی با قدرت باروری بالا نیز همین که دیگر قرص های ضد بارداری را مصرف نمی کنند به طور متوسط 4 الی 8 ماه وقت لازم است تا آبستن شوند، در زوج های بالای سی و پنج سال انتظار می رود بیش از این مدت نیاز باشد، یعنی چیزی حدود یک سال و یا بیشتر.

گام اول – مراجعه به ماما یا پزشک زنان

دوران بارداری بهترین موقعی است که می توان مشکلات موجود پزشکی را تحت کنترل درآورد و نیز ناراحتی های نامشخص را مشخص کرد و بالاخره می توان به هر جنبه از جنبه های سلامتی یا شیوه ی زندگی که می تواند در این دوران بسیار موثر باشد، پرداخت. لیست آزمایشاتی که باید قبل از اقدام به بارداری انجام دهید را مطالعه کنید.

گام دوم – کنترل عادات بد

ترک عادات غیر بهداشتی در هر زمان مشکل است اما ترک این قبیل عادات، آن هم در دوران بارداری که با فشارهای جسمی و روانی بیشماری مواجه هستید، مشکل تر می باشد. به همین دلیل عاقلانه تر خواهد بود که سیگار، مشروبات الکلی، حشیش، ماری جوانا و هر نوع از مواد مخدر دیگر را قبل از بارداری ترک کنید.

اثرات سیگار و الکل را بر روی جنین بخوانید تا متوجه مضرات این مواد بر روی جنین و همچنین بر روی بدن خودتان بشوید.

 

گام سوم – محیط زندگی تان را امن تر کنید

خطرات ناشی از کار بعضی از مشاغل پرخطر می توانند به جنین در حال رشد صدمه برسانند. برای مثال، کارگران زن بیمارستان ها ممکن است در معرض بیماری های مسری قرار بگیرند که در این صورت بر روی جنین آن ها تاثیر نامطلوب خواهد گذاشت. برای دانستن این که آیا شغل شما در دوران بارداری مضر است یا نه، این مورد را با پزشک خود در میان بگذارید.

همچنین، کار فرمای شما مسئولیت دارد اقداماتی به عمل آورد که در محل کارتان با خطراتی که بر احتمال باردار شدن شما اثر منفی بگذارد یا کودک شما را در معرض خطر قرار دهد مواجه نباشید. در حال حاضر اعتقاد بر آن است که نمایشگر کامپیوتر و دیگر نمایشگرها هیچ ضرری برای جنین ندارد.

یک عفونت نادر به نام کلامیدیای طوطیان( c.psittaci ) وجود دارد که موجب سقط جنین می شود. این عفونت ممکن است از گوسفندان در زمان زایمان آنها به انسان منتقل شود. بنابراین اگر کار شما در مزرعه است و باردار هستید نباید در زایمان گوسفندان کمک کنید یا با بره های نوزاد در تماس قرار بگیرید یا گوسفندانی را که تازه زایمان کرده اند بدوشید . یا اگر در مراکز تولید مواد شیمیایی کار می کنید باید در مورد آثار محیط کار بر سلامت خود یا جنین تحقیق کنید.

مواد سمی – مثل آلودگی هوا، سرب و حشره کش ها می توانند به رشد جنین صدمه بزنند. در بیشتر موارد تحقیقات ویژه روی میزان خطر ماده سمی خاص بر جنین به صورت محدود بوده است. اما به طور کلی این اعتقاد وجود دارد که:

الف- اثرات بیشتر مواد سمی به هنگام قبل از تولد احتمالا نامحسوس می باشد و کمتر به صورت نقص های جسمانی آشکار می شوند بلکه بیشتر خود را به صورت اختلال در عملکرد یادگیری و رفتار نشان می دهد.

ب- وقتی چند ماده سمی مختلف در طول بارداری وجود داشته باشد، خطر ترکیبی آن ها بیشتر از جمع ساده خطرات تک تک آن ها است. به عبارت دیگر، اثر فوق اثر جمع گرایانه است. یک عامل به عامل دیگر اضافه نمی شود بلکه در آن ضرب می شود و یا آن را چند برابر می کند. پس هر ماده سمی که از محیط حذف می شود به کاهش اثر تخریبی آن کمک می کند (مثل آلودگی هوا). در زیر لیستی از خطرات بالقوه آمده است و لازم است که در صورت احساس حامله بودن از آن ها اجتناب کنید:

  • موارد مربوط به باغ و حیاط خانه مثل: حشره کش ها، سموم آفت های گیاهی، قارچ کش ها و کودهای شیمیایی.
  • مواد صنعتی و هنری مثل: حلال های رنگ روغن، اسپری های رنگی، لعاب های سرامیکی، لحیم نقره، چسب لاستیکی و چسب هواپیما.
  • مواد شیمیایی عکاسی.
  • رنگ موهای شیمیایی.
  • مواد پاک کننده خانگی که بوهای تند و قوی دارند مثل پاک کننده های اجاق گاز (به استثناء آمونیاک و کلر سفیدکننده که احتمالا بی خطر هستند).
  • نوارهای رنگی، اسپری های نقاشی و یا هرچیزی که حاوی بنزین باشد.
  • مواد سربی. دو منبع اصلی وجود سرب، یکی نوشیدن آب از سیستم تلمبه ای که در خانه های قدیمی وجود دارد که بدنه لوله ها از لحیم سرب است و دیگری رنگ ها هستند که تا چندی پیش رنگ های سربی فروخته می شد و اگر شما خانه ای را نوسازی کنید که با رنگ های سربی رنگ آمیزی شده باشد ممکن است این مواد از طریق تنفس وارد بدن شما شود.
  • اشعه ایکس. حتی اشعه ایکسی که در دندانپزشکی (برای گرفتن عکس) استفاده می شود، مگر این که واقعا ضروری باشد.

و اما اگر عکسبرداری با اشعه تجویز شده باشد، همیشه اول ببینید که آیا روش های دیگری برای تشخیص بیماری وجود دارد یا نه. برای مثال آیا می توان از اولتراسوند (امواج فراصوتی) که اشعه ندارد، استفاده کرد؟ اگر باید از اشعه استفاده کنید ببینید آیا می توانید شکمتان را با حفاظ سربی بپوشانید و حتما بخواهید تا از کمترین مقدار ممکن از اشعه استفاده شود.

گام چهارم – بررسی عادات غذایی تان

جنین برای رشد مناسب به انرژی غذایی با کیفیت بالا نیاز دارد. بدون مواد غذایی مناسب رشد آن ناقص می شود. پس عاقلانه است که سه جنبه زیر را در رژیم غذایی بارداری در نظر بگیرید:

وزن بدیهی است که تغذیه مناسب و به دست آوردن وزن متعادل (با کم یا زیاد کردن) قبل از آبستنی، مطمئن ترین و سالم ترین راه برای اجتناب از مشکلات مربوط به وزن در دوران بارداری است. بهترین حالت آن است که وزن شما به مدت حداقل شش ماه قبل از بار دارشدن با قدتان متناسب باشد. مادران بارداری که بیش از حد معمول وزن دارند بیشتر مستعد فشار خون بالا، مرض قند و خطر سزارین هستند. دوران بارداری زمان مناسبی برای رژیم گرفتن جهت کاهش وزن نیست. زیرا انجام چنین عملی، جنین را در معرض کمبود مواد غذایی قرار می دهد. مادرانی که وزن آن ها پایین تر از وزن معمول است، اغلب از نظر دریافت مواد غذایی لازم برای رشد جنین با مشکل مواجه می باشند و مستعد داشتن کودکانی هستند که به هنگام تولد وزنشان از حد طبیعی پایین تر می باشد.

مقدار غذای دریافتی رشد جنین به غذایی که می خورید بستگی دارد و به همین دلیل است که برنامه غذایی متعادل از اهمیت فراوانی برخوردار است. به طور کلی، عاقلانه غذا خوردن یعنی: خوردن میوه فراوان، سبزیجات تازه و نیز انتخاب غذایی که حاوی همه انواع غلات، گوشت بدون چربی، ماکیان و ماهی باشد و مصرف روزانه مواد لبنی از قبیل ماست، شیر و پنیر هم جزء این رژیم معقول به حساب می آید. چنانچه عادت به غذا خوردن بیرون از منزل ندارید و از مواد غذایی آماده مصرف و حاضری زیاد استفاده نمی کنید، در این صورت دستیابی به یک رژیم غذایی سالم در دوران بارداری کار مشکلی نخواهد بود.

عادت مصرف مکمل های غذایی مصرف بیش از حد ویتامین و مواد معدنی می تواند برای جنین خطرناک باشد. حتی در بعضی موارد ممکن است باعث نقص های مادرزادی شود. از طرف دیگر، مصرف ویتامین و مواد معدنی به اندازه متعارف می تواند عاقلانه باشد. (به مقادیر مجاز خاص پیش از تولد توجه کنید). شواهدی در دست است که مصرف “مولتی ویتامین” در هفته های اول بارداری ممکن است خطر آسیب وارده بر مغز و یا نخاع را که اغلب مهلک هستند، کاهش دهد.

گام پنجم – تمرینات سبک

چنانچه احتمالا باردار هستید، از انجام تمرین های شدید بدنی خودداری کنید. وقتی بیش از حد فعالیت می کنید، دمای بدنتان بالا می رود. در مطالعاتی که روی حیوانات صورت گرفته در طول هفته های اولیه بارداری، ارتباط بین بالا رفتن دمای بدن مادر و اختلال در سیستم اعصاب مرکزی جنین مشاهده شده است. هرچند تاکنون کلیه شواهد دال بر این بوده است که تا جایی که شروع به انجام تمرینات سنگین ورزشی نکرده اید و هنوز تا حدی که بدن شما قبلا عادت داشته به ورزش می پردازید، ادامه این تمرینات برای اغلب زنان طبیعی و سالم هیچگونه ضرری در طول بارداری در بر نخواهد داشت.

برای دریافت نکات آموزشی دوران بارداری، در کانال تلگرام بارداری عضو شوید. یا در اینستگرام ما را دنبال کنید.

2 نظر

  1. مریم می‌گه:

    سلام خسته نباشید من 22 سالمه و1 سال ونیم ازدواج کردم و1ماه رابطه دارم اما تمام علایم برداری داشتم اما پریود شدم راهنمایی کنید می ترسم باردار نشم

    • مشاور نی نی کده می‌گه:

      سلام احتمال بارداری در هر سیکل فقط 30% است پس شما باید یک سال تلاش کنید
      حتما مشاوره قبل بارداری را انجام دهید
      تغذیه سالم و کنترل وزن یکی از مهم ترین موارد است

نظر شما چیه؟

نی نی کده را دنبال کنید

خرید خاویار برای بارداری انجمن دیابت گابریک

جستجو

دریافت مقالات با ایمیل:

پس از عضویت ، ایمیل تایید برای شما ارسال میشود.

طراحی اتاق کودک طراحی اتاق کودک

چگونه اتاقی هماهنگ با سن کودک خود طراحی کنید

هنر کودکانههنرهای کودکانه

انواع هنرهای مختلف برای پرورش خلاقیت کودکان

زبان انگلیسی و فرانسه کودکان زبان انگلیسی و فرانسه کودکان

کودکان می توانند از دو سالگی دو زبان را یاد بگیرند

 جشن تولدهای کودکانه جشن تولدهای کودکانه

یک جشن تولد متفاوت از آنچه تا کنون برای کودک خود گرفته اید