کمال گرایی را متوقف کنید: 5 تکنیک برای خوشحال بودن

مضرات کمال گرایی

کمال­گرایی به سبک تفکر همه یا هیچ اشاره می­کند که در صورتی که چیزی بجز کامل باشد، پس آن را بی ارزش تلقی می­کند. اگرچه کمال­گرایی می­تواند به خاطر موفقیت و استانداردهای بالا معتبر باشد، اما اغلب منجر به اضطراب، سرخوردگی و اجتناب از پروژه‌­های مهم می­شود. در زیر چند راه برای تمایل دوباره به کمال­گرایی وجود دارد.

  • هزینه های کمال گرایی را بشمارید: حفظ خودتان در یک مزیت استاندارد غیرواقعانه یا به طور کلی از دست دادن آن؟ آیا کما­گرایی مسئولیت افزایش استرس و خستگی از کارسختی که شما نیاز دارید را  برعهده می­گیرد؟ آیا زمانی که کم‌کم از کمال­گرایی دوری می­کنید، احساس غرور می کنید؟ شناختن کمال گرايي تلفيقي ميتواند بر کيفيت زندگي شما تأثير بگذارد، ممکن است سبب شود که تعهد خود را نسبت به کمال تکرار کنيد. آیا واقعا در مورد هر یک از این پیامدهای منفی “کمال” نتیجه­‌ای وجود دارد؟
  • فرض کنید آنچه که در مورد اشتباه کردن فکر می­کنید اشتباه است: کمال گرایی معمولا اشتباه است. این امر مشکل است زیرا تجربیات اشتباهات می توانند یک ابزار یادگیری قدرتمند باشند. اگر شما مایل به اشتباه نیستید، لحظه ای فکر کنید که بدانید چه­ چیزی در مورد هر بار که اشتباه می کنید بد است؟ آیا می توانید با آن اشتباه زندگی کنید؟ آیا می­توانید مراحل آن را اصلاح کنید؟  آیا می­تواند عملکرد شما را در دفعه بعد بهبود بخشد؟ اگر پاسختان به سوالات مثبت است، شاید شما اشتباه کرده اید و اشتباهاتتان را نمی­پذیرید.
کمال گرایی
  • آزمایش با نقصی در محاسبه: اگر ترس بدترین اتفاق را دارید، اگر انتظار خود را از کمال هر چیزی از دست داده‌­اید، امتحان کنید که در واقع چه اتفاقی می افتد. چیزی را که کمک میکند خودتان را پیدا کنید یا به چیزی که بیش از حد تمایل دارید برسید. اگر 100٪ از توجهتان را به آن داده اید، بررسی کنید که اگر 80٪ از آن را انجام دهید چه حسی خواهید داشت و چند بار آن را امتحان کنید. اگر واقعا در حال پیشروی نکات بالا و فراتر بودید، احتمال دارد که هیچکس حتی متوجه آن نشود.
  • اشتباهات گذشته: چند لحظه برای نوشتن برخی از اشتباهات مهم گذشته وقت بگذارید. اگر شما به کمال گرايي تمایل داشته باشيد، احتمالا شما احساس ندامت خواهید داشت. به­ جای ادامه با چنین بازتابی، شروع به نوشتن تمام نکات مثبت بکنید که نتیجه اشتباه کردن می­باشند. آیا چیزی از اشتباهات خود آموخته­اید؟ آیا این اشتباه باعث شده است که شما برای فرصت دیگری که در کنار آن قرار دارد در دسترس قرار گیرید؟ تمرکز براشتباهات ممکن است مفید باشد، ممکن است به شما کمک کند که زمان کمتری را برای آنها درنظر بگیرید و در مورد آنها کمی با خودتان صادق ترباشید.
  • به خود بیشتر محبت کنید: اگر کمال گرا بودن شما نتیجه یک انتقاد درونی باشد، تمرین کنید تا خودتان را با یک صدای آرامتر و صمیمی ترکنترل کنید. به خودتان اجازه دهید که “به اندازه کافی خوب” باشید و نه بیشتر. هنگامی که شکست می­خورید، قوی باشید. اگر شما یاد بگیرید که ازاشتباهات خود، چشم‌­پوشی کنید، آنها کمتر ناخوشایند خواهند بود، و می­توانید به راحتی آنها را مدیریت کنید.

کمال گرایی اغلب باعث افسردگی یا اضطراب مزمن می شود. موارد ذکر شده در بالا بخشی از درمان رفتاری شناختی برای کمال گرایی است. برای اطلاعات بیشتر در مورد این که چگونه درمان شناختی رفتاری می تواند به شما کمک کند، به متخصصات مرکز مشاوره مهر مراجعه کنید.

کاهش کمال گرایی با کمک یک مشاور حرفه ای

مرکز روانشناسی مهر یکی از معتبرترین موسسات روانشناسی در تهران (محله سعادت آباد) است که با کادر کاملی از روانشناسان خبره، شما را در راهِ یافتن رابطه سالم همراهی میکند.



نظر شما چیه؟

شبکه های اجتماعی ما

اینستگرام نی نی کده

طراحی اتاق کودک طراحی اتاق کودک

چگونه اتاقی هماهنگ با سن کودک خود طراحی کنیم

هنر کودکانههنرهای کودکانه

انواع هنرهای مختلف برای پرورش خلاقیت کودکان

زبان انگلیسی و فرانسه کودکان زبان انگلیسی و فرانسه کودکان

کودکان می توانند از دو سالگی دو زبان را یاد بگیرند

 جشن تولدهای کودکانه جشن تولدهای کودکانه

یک جشن تولد متفاوت از آنچه تا کنون برای کودک خود گرفته اید